MOBBNING

Mitt arbete mot MOBBNING var mycket intensivt  …..!
Innehållet på denna sida är kopierat från en tidig sida.

Jag har haft en webbplats om mobbning och mobbningens verkningar sedan 1996.

När jag började 1996 var det bara mina sidor som kom upp när man sökte på “mobbing” eller “mobbning”.
OTROLIGT!
Vid sökning den 8 dec 2005 hade Google 2 130 000st där min ursprungsartikel hamnade på plats nr 2.

Till: Min webbplats Mot Mobbning och berättelserna .

Nu (2001) flyttas allt mitt tidigare webbarbete till en ny katalog: 1996_2005

Nu (2010) är jag på gång att lägga om allt igen – HTML & blogmotorer är liksom lite enklare numera 😉

©  Birgitta Rudenius


Jag har tre viktiga syften med mitt arbete:

1.   Jag vill betona den fruktansvärda handlingen …

MOBBNING ÄR SYSTEMATISK TERROR
Ur den utsattes, den mobbades, perspektiv måste jag tydligen förtydliga.

Det finns nämligen vuxna (t o m lärare) som tror de har tolkningsrätt och därmed föredrar att inte betrakta det som sker som “systematisk terror”. Det kan vara skolpersonal som hävdar att “vi har inte mobbning på vår skola”. De skolorna kan vara de värsta! Här brister det allvarligt i både insikt och inlevelseförmåga. (Denna kommentar införd 19/1-02 efter att jag mottagit ett omskakande mail) 

2.   Jag vill lyfta fram verkligheten som den utsatte lever i.
Jag vill att mobbarnas fruktansvärda handlingar ska synliggöras.

De drabbades egna berättelser med deras egna ord kan läsas här.

3.   Jag vill bidra till att öka kunskapen om mobbningens skadliga verkningar.

VAR FINNS CIVILKURAGET?

  • I dagens (19/1-02) heta debatt om mobbning handlar det om “flytta eller inte flytta på mobbaren”. Debatten är smal och präglad av politikers tjafs. (s) tycker inte man ska flytta på och (fp) tycker man ska flytta mobbaren. Debattörerna blandar ihop allt i en enda röra.
  • I en akut situation är det väl självklart att man måste hindra mobbaren/mobbarna från att fortsätta sitt plågande. Det kan naturligtvis innebära att dessa plågoandar behöver flyttas.
  • Skilj på akuta insatser som situationen kräver och det långsiktiga arbetet. Mobbningproblematiken kräver ständigt pågående insatser och djupdykning i värdegrundsfrågor. 

BYGG UPP CIVILKURAGET!

Uppmuntra och stärk barn att säga ifrån!  

“Lärare skall samarbeta med hemmen i elevernas fostran och därvid klargöra skolans normer och regler som en grund för arbetet och för samarbetet.”
(Lpo 94, sid 11)


Till enkäterna:

Du! som utsatts för mobbning. 
Vill du vara med här?
 (Stängd nu)

Mobbares och medlöpares handlingar kan inte göras ogjorda – De kan bara stoppas!

Nästa steg! — DU! som varit mobbare eller Är mobbare.
Vill du vara med här? (Stängd nu)


Min kunskap ökar genom all den respons jag får för mina webbsidor. Hundratals mail och inlägg … ja det handlar säkert om tusentals nu … Denna kunskap delar jag gärna med mig av.

Min D-uppsats i pedagogik behandlade förutom dyslexi och dyskalkyli även mobbning. Under detta år (2001) planerar jag sammanställa undersökningen jag gjort här. Rapporten är nu klar (juni 2002) och finns här

Mitt arbete fortsätter och utvecklas ständigt. Jag märker att mina begrepp som mobbare=plågoandar och  mobbning=terror … mm … numera används flitigt i debatten. Jag har arbetat målmedvetet för att fokusera på mobbaren och medlöparna samt deras handlingar. Jag tycker jag har lyckats. 

Nu kommer jag att arbeta mycket för att fokusera på efterverkningarna av mobbningen. MOBBARNAS IHÅLLANDE  TERRORDÅD RESULTERAR OFTA I ETT KVARSTÅENDE LIDANDE. Många av de som utsatts för mobbare får ätstörningar senare i livet. Flera har kränkts så fruktansvärt över tiden att deras självkänsla knäckts så djupt att de går in i ett beteende med självstympning och självplågeri som de inte själva kan förhindra. De skär sig – sticker sig – skadar sig — Mobbare och medlöpare har då förorsakat att livet helt förstörts för den som kommit i deras väg.
Mobbning i skolan – en utmaning för pedagoger.

Mobbares och medlöpares handlingar kan inte göras ogjorda – De kan bara stoppas!


Mot Mobbning

Artikel i NST
Artikel i FRIDA
Mattias
Mia
Jens

Mina kommentarer i:
Min Dagbok då från den tiden.
© Birgitta Rudenius

Några av mina arbeten:

Publicerade artiklar/Rapporter:

Mobbning inte bara siffror och procenttal.” Att undervisa, Svenska Förbundet för Specialpedagogik, nr 5-2002.
Matematiksvårigheter i skolan eller skolsvårigheter i matematik.” Att undervisa, Svenska Förbundet för Specialpedagogik, nr 6-2002.
En skola för alla kräver specialpedagogisk kompetens” Att Undervisa, 2004/3.
Specialpedagogisk utbildning i lärarutbildningen – En undersökning om studenternas uppfattning” 2004-12-20. Högskolan Kristianstad.
Remiss/Yttrande/SFSP. “Att lyfta matematiken”. SOU 2004:97.

Akademisk uppsatsMATEMATIKSVÅRIGHETER I SKOLAN eller SKOLSVÅRIGHETER I MATEMATIK

Akademisk uppsatsMobbning i skolan – en utmaning för pedagoger. En fenomenologisk studie som belyser hur lärandet gestaltar sig för den som är utsatt för mobbning samt förklarar mobbningens väsen och verkan utifrån teorin om “toxic me”

Advertisements

THANKS for stopping by! Wishing you all the best!

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s